December 2021

Uitbreiding van de metroparking Kraainem: goed nieuws!

Deze zomer hadden we goed nieuws! Na de milieuvergunning die in april aan Mobiel Brussel werd toegekend, hebben de gemeenten Kraainem en Sint-Lambrechts-Woluwe beroep aangetekend tegen het project. Deze beroepen werden ontvankelijk en gegrond verklaard en de milieuvergunning werd daarom geweigerd. In het bijzonder werd opgemerkt dat er geen overleg was geweest met
het Vlaams Gewest, noch een analyse van de impact op het lokale verkeer (d.w.z. in Kraainem en voornamelijk op de Wezembeeklaan), zodat “de haalbaarheid en doeltreffendheid onbekend blijven, net als de impact die het zal hebben op de algemene mobiliteit”.
Brussels Mobility heeft geen beroep aangetekend tegen deze beslissing en – in dit stadium – doet alles vermoeden dat het project (tijdelijk?) is stopgezet. Dit is het resultaat van acties via wettelijke middelen en mobilisatie van burgers (300 brieven dankzij jullie mobilisatie!) die elkaar aanvullen en versterken.

8 november 2021

Update Parkeren metro Kraainem

Vanaf 22/11 niet meer gratis parkeren, maar de parking blijft toegankelijk voor iedereen

Zoals eerder aangekondigd was de gratis parkeerplaats tijdelijk. Parking Brussels (de organisatie die de tarieven voor deze parking in het Brussels Gewest beheert) heeft de nieuwe tarieven bekendgemaakt die van kracht worden op maandag 22/11. Er zijn verschillende tariefformules beschikbaar, afhankelijk van waar je woont, of je de metro gebruikt (al dan niet gecombineerd) en hoe vaak je de metro gebruikt: ICI Ter herinnering, de gemeente heeft geen beslissingsbevoegdheid over deze parking, die gelegen is in de gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe, maar we doen er alles aan om ervoor te zorgen dat er rekening wordt gehouden met de belangen van Kraainemois. Als gevolg daarvan is de parkeerplaats nu voor iedereen toegankelijk via het occasionprogramma, dat redelijk geprijsd is, en zijn alleen jaarkaarten gereserveerd voor mensen die meer dan 2 km verderop wonen.

Juli 2021

Ondergrondse parkeergarage: milieuvergunning geweigerd

Goed nieuws!

Naar aanleiding van de milieuvergunning die in april aan Mobiel Brussel werd toegekend, hebben de gemeenten Kraainem (en Sint-Lambrechts-Woluwe) allebei beroep aangetekend, via een advocaat die gespecialiseerd is in deze materie.

Dit beroep werd ontvankelijk en gegrond verklaard en de milieuvergunning werd daarom geweigerd. In het bijzonder werd opgemerkt dat er geen overleg was geweest met het Vlaamse Gewest en dat er geen analyse was gemaakt van de gevolgen van het project voor het lokale verkeer (d.w.z. Kraainem en voornamelijk de Wezembeeklaan), met als gevolg dat “De haalbaarheid en effectiviteit ervan blijven onbekend, net als de impact die het zal hebben op de algemene mobiliteit.

Hoewel Brussel Mobiliteit waarschijnlijk in beroep zal gaan tegen deze beslissing, is het onmiskenbaar positief nieuws.

Juridische actie en mobilisatie van het publiek vullen elkaar aan en versterken elkaar.

Mei 2021

Uitbreidingsproject metroparking Kraainem Ter herinnering: een overlegvergadering die in oktober 2020 in de gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe werd georganiseerd, was bedoeld om een antwoord te geven op de aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, dat de aanvrager is van het project om de parking uit te breiden van 180 tot 750 plaatsen, aangezien het metrostation zich op zijn grondgebied bevindt.

Tijdens de vergadering hoorde de commissie bezwaren van een aantal sprekers, zowel politici als leden van het publiek. Twee belangrijke kwesties werden aangepakt: de verwachte congestie van de Wezembeeklaan en aangrenzende straten, en het gebrek aan veiligheid voor zwakkere gebruikers (voetgangers en fietsers) in het project zoals gepland.

Naar aanleiding van de beslissing van de commissie om… haar beslissing uit te stellen “in afwachting van de analyse van alle klachten die tijdens de vergadering naar voren zijn gebracht”, heeft de gemeente een advocaat aangesteld om objectieve informatie te verstrekken over de mobiliteitsaspecten van de omgeving en om de zaak van nabij te volgen.

Op dit moment, en sinds oktober 2020, is er nog niets gebeurd en is het dossier opgeschort.
We willen graag van deze gelegenheid gebruik maken om twee indirecte factoren te benadrukken die van invloed kunnen zijn op de rest van het project:
– Een verandering in mobiliteitsgewoonten, althans voor een tijdje, met een groter gebruik van telewerken dan voor de crisis.
– De lage bezettingsgraad van de CERIA-parking in Anderlecht (1300 plaatsen), een project dat vergelijkbaar is met het project dat gepland is voor het metrostation van Kraainem.
Deze twee aspecten kunnen de levensvatbaarheid van het project op middellange en lange termijn in twijfel trekken.

Maart 2021

Toegankelijke ondergrondse parkeergarage

De nieuwe slagboom die deze week is geïnstalleerd, biedt nuvrije toegang tot de metroparkeergarage voor iedereen, zowel buurtbewoners als forensen en incidentele gebruikers. Rijd gewoon met uw voertuig naar de slagboom en deze gaat automatisch open. Kraainem-Unie roept de parkeerbeheerders al lange tijd op om deze maatregel, die in ieder geval tot het einde van de gezondheidscrisis van kracht blijft, door te voeren. We blijven deze kwestie nauwlettend volgen en houden je op de hoogte.

September 2020

Ondergrondse parking Kraainem: nieuw openbaar onderzoek

Het project voor de uitbreiding van de parking van metrostation Kraainem is een nieuwe fase ingegaan en er loopt een tweede openbaar onderzoek tot17 september 2020 . Kraainem-Unie en Pro-Kraainem volgen dit project proactief op sinds de start begin 2018(zie de historiek van het dossier 2018). Om alle Kraainemois te helpen deze kwestie en de impact ervan op de mobiliteit in de gemeente te begrijpen, hebben we de belangrijkste elementen van het nieuwe project hieronder samengevat.

Luidsprekers

  • Verzoekende partij is Mobiel Brussel (Brussels Hoofdstedelijk Gewest). Aangezien de metroparking zich in de gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe bevindt, is het deze gemeente die dit nieuwe openbaar onderzoek coördineert, dat gelijktijdig met Sint-Pieters-Woluwe en Kraainem (als buurgemeenten die rechtstreeks door het project worden getroffen) wordt georganiseerd. De huidige aanvraag van Brussels Mobility betreft plannings- en milieucertificaten (die de reikwijdte van het project zullen bepalen). Het eerste openbaar onderzoek in maart-april 2018 betrof de impactstudie voor de aanleg van een openbare parking, die intussen door het Brussels Gewest volledig is verklaard.

Projectelementen

  • Uitbreiding van de parkeercapaciteit van de huidige 180 plaatsen naar 750 plaatsen. (1.200 in het oorspronkelijke gewijzigde ontwerp).
    Bouw van een gebouw van 3 verdiepingen met 4 mogelijke parkeerlagen (+1, +2, +3, dak)
    Creatie van parkeerplaatsen voor 250 fietsen
    Reorganisatie van het busverkeer (inclusief doorgangs- en wachtbussen)
    Herinrichting van het inlever-/ophaalgebied
    Winkelruimte creëren op de begane grond
    Herontwikkeling van het centrale voetgangersgebied (“placette”)

Focus op mobiliteit

  • Ingang van de parking aan de Wezembeeklaan en verplaatsing van de uitgang van de Mounierlaan (momenteel) naar de Wezembeeklaan (naast de ingang). Verlaat de parking aan de Wezembeeklaan en sla rechtsaf (Woluwe) tot aan een rotonde waar je een U-bocht kunt maken richting de Ring. Aanleg van nieuwe verkeerslichten op het kruispunt Wezembeeklaan/Mounierlaan.

Risico’s voor Kraainem en zijn inwoners

Aanzienlijke toename van verkeer op de Wezembeeklaan
Van de Ring tot Woluwe in de ochtend
Van Woluwe naar de Ring in de avond

Verkeersvertraging:
De meeste voertuigen zullen de Wezembeeklaan gebruiken om toegang te krijgen tot deze parking (voornamelijk pendelaars van buiten de Ring).
De toename van het aantal voertuigen zal geconcentreerd zijn in de tijd: ongeveer 1 piekuur in de ochtend en 1,5 uur in de avond.
Het aantal voertuigen dat de verkeerslichten over de Koningin Astridlaan kan passeren is momenteel maximaal 10 tot 15 auto’s per minuut (wanneer er geen bijzonder probleem is…).

Conclusie

Aangezien La configuratie van de Wezembeeklaan de toename van het verkeer dat door de La verplichte afslag rechts zal – tijdens de avondspits – niet alleen de afrit van Brussel naar de Ring blokkeren, maar mogelijk ook de richting naar Brussel. een essentiële weg voor Kraainemois om toegang te krijgen tot hun huizen (naar het zuiden, midden en noorden). Op dit moment, en in tegenstelling tot wat werd beloofd door Mobiel Brussel, is de parking nog steeds niet toegankelijk voor buurtbewoners die op minder dan 2 km van de parking wonen (d.w.z. de meeste Kraainemois) en we hebben geen duidelijke toezegging en planning over dit onderwerp. De huidige bezettingsgraad van de parkeergarage (die bijna nooit vol is) rechtvaardigt geen uitbreiding van de capaciteit.

Kraainem-Unie & Pro-Kraainem zijn niet gekant tegen de aanleg van park-and-ride faciliteiten, maar vinden dat deze buiten de Ring moeten liggen om geen extra files te creëren op wegen die al verzadigd zijn. Kraainem-Unie & Pro-Kraainem zijn daarom tegen dit project zoals het nu gedefinieerd is.

Wat moet ik doen?

  • Raadpleging van het volledige technische dossier: van 19 augustus tot 17 september op de website
    https://openpermits.brussels/fr/_18/ICE/648938#doc

    U kunt vóór 17 september een schriftelijke brief sturen naar het volgende adres Collège des Bourgmestre et Echevins de Sint-Lambrechts-Woluwe, Paul Hymanslaan 2, 1200 Brussel
    Een eenvoudige e-mail vóór 16 september is ook voldoende om te reageren:
    parkingmetrokraainem@gmail.com

    Je e-mail wordt afgedrukt en op 17/09 naar de gemeente Woluwe-St-Lambert gestuurd.

April 2020

Openbaar onderzoek opgeschort na inperkingsmaatregelen

Hier is het laatste nieuws over het openbaar onderzoek naar de uitbreiding van de metroparkeergarage.

Begin maart 2020 kondigden we aan dat het onderzoek dat van 11 februari tot 12 maart 2020 aan de gang was, geannuleerd was. Dit is te wijten aan een procedurefout van verzoekster (Mobiel Brussel/Région de Bruxelles Capitale), die niet alle administratieve en wettelijke verplichtingen inzake openbaarmaking is nagekomen.

Het nieuwe onderzoek zou lopen van 2 april tot 1 mei 2020. Met het oog op de huidige inperkingsmaatregelen is dit nieuwe onderzoek opgeschort. Op vrijdag 3 april keurde de regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een decreet goed tot schorsing van alle lopende openbare onderzoeken.
Volgens onze informatie zou het onderzoek naar de metroparking in juni of september moeten worden hervat. We houden je op de hoogte van de volgende stappen.

Maart 2020

Parkeergarage Kraainem: onderzoek geannuleerd wegens procedurele onregelmatigheden

Zoals we jullie al vertelden, werd het openbaar onderzoek naar het project voor de uitbreiding van de metroparking (dat liep van 11 februari tot 12 maart) plotseling geannuleerd en verschoven van 2 april naar 1 mei.

De oorzaak – volgens de uitleg van de gemeente Woluwe, waarmee we contact opnamen – was een procedurefout van verzoekster (Mobiel Brussel/Région de Bruxelles Capitale), die niet alle administratieve en wettelijke verplichtingen inzake publicatie op de site is nagekomen https://openpermits.brussels/fr/enquetes_publiques

Een op zijn zachtst gezegd raadselachtige fout. De mobilisatie van de tegenstanders van het project groeide met de dag en er waren al talrijke e-mails gestuurd naar de gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe, die het openbaar onderzoek beheert, aangezien de metroparking zich op haar grondgebied bevindt.

Ter herinnering, Kraainem-Unie en Pro Kraainem zijn bezorgd dat de impact op de mobiliteit in de omgeving van de parking, en in het bijzonder het verkeer op de Wezembeeklaan, onvoldoende in rekening is gebracht in de uitgevoerde impactstudie.

Het lijdt geen twijfel dat de uitbreiding van de parkeergarage aanzienlijk meer verkeer naar deze woonwijk zal brengen, ook al is het moeilijk – zo niet onmogelijk – om er een precies cijfer op te plakken.

Kraainem-Unie & Pro-Kraainem zijn niet gekant tegen de aanleg van park-and-ride faciliteiten, maar vinden dat deze buiten de Ring moeten liggen om geen extra files te creëren op wegen die al verzadigd zijn.

We willen iedereen bedanken die al per e-mail heeft gereageerd!< Door een fout van Mobiel Brussel moeten de klachten helaas opnieuw worden ingediend tijdens de nieuwe openbare onderzoeksperiode van 2 april tot 1 mei.

We houden contact!

Ter herinnering: Op dit moment, en in tegenstelling tot wat is beloofd door Brussel Mobiliteit, de parkeerplaats is overdag nog steeds niet toegankelijk voor bewoners die op minder dan 2 km afstand wonen van de parkeergarage (d.w.z. de meerderheid van Kraainemois) en we hebben geen duidelijke toezegging en planning over dit onderwerp. We blijven vechten voor deze toegang.

Om het volledige bestand te raadplegen: https://www.kraainem-unie.be/parking-metro-kraainem-nouvelle-enquete-publique/

Februari 2020

Ondergrondse parking Kraainem: nieuw openbaar onderzoek

De Het project om de parkeergarage bij metrostation Kraainem uit te breiden is een nieuwe fase ingegaan en een Er loopt een tweede openbaar onderzoek van 11 februari 2020 tot 12 maart 2020.

Kraainem-Unie en Pro-Kraainem volgen dit project proactief sinds de start begin 2018(zie de geschiedenis van het dossier 2018). Om alle Kraainemois te helpen deze kwestie en de impact ervan op de mobiliteit in de gemeente te begrijpen, hebben we de belangrijkste elementen van het nieuwe project hieronder samengevat.

Luidsprekers

  • Verzoekende partij is Mobiel Brussel (Brussels Hoofdstedelijk Gewest). Aangezien de metroparking zich in de gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe bevindt, is het deze gemeente die dit nieuwe openbaar onderzoek coördineert, dat gelijktijdig met Sint-Pieters-Woluwe en Kraainem (als buurgemeenten die rechtstreeks door het project worden getroffen) wordt georganiseerd. De huidige aanvraag van Brussels Mobility betreft plannings- en milieucertificaten (die de reikwijdte van het project zullen bepalen). Het eerste openbaar onderzoek in maart-april 2018 had betrekking op de impactstudie voor de aanleg van een openbare parking, die intussen door het Brussels Gewest volledig is verklaard.

Projectelementen

  • Uitbreiding van de parkeercapaciteit van de huidige 180 plaatsen naar 750 plaatsen. (1.200 in het oorspronkelijke project, zoals gewijzigd)
    Bouw van een gebouw van 3 verdiepingen met 4 mogelijke parkeerlagen (+1, +2, +3, dak)
    Creatie van parkeerplaatsen voor 250 fietsen
    Reorganisatie van het busverkeer (inclusief doorgangs- en wachtbussen)
    Herinrichting van het inlever-/ophaalgebied
    Winkelruimte creëren op de begane grond
    Herontwikkeling van het centrale voetgangersgebied (“placette”)

Focus op mobiliteit

  • Ingang van de parking aan de Wezembeeklaan en verplaatsing van de uitgang van de Mounierlaan (momenteel) naar de Wezembeeklaan (naast de ingang). Verlaat de parking aan de Wezembeeklaan en sla rechtsaf (Woluwe) tot aan een rotonde waar je een U-bocht kunt maken richting de Ring. Aanleg van nieuwe verkeerslichten op het kruispunt Wezembeeklaan/Mounierlaan

Risico’s voor Kraainem en zijn inwoners

Aanzienlijke toename van verkeer op de Wezembeeklaan
Van de Ring tot Woluwe in de ochtend
Van Woluwe naar de Ring in de avond

Verkeersvertraging:
De meeste voertuigen zullen de Wezembeeklaan gebruiken om toegang te krijgen tot deze parking (voornamelijk pendelaars van buiten de Ring).
De toename van het aantal voertuigen zal geconcentreerd zijn in de tijd: ongeveer 1 piekuur in de ochtend en 1,5 uur in de avond. Het aantal voertuigen dat de verkeerslichten over de Koningin Astridlaan kan passeren is momenteel maximaal 10 tot 15 auto’s per minuut (wanneer er geen bijzonder probleem is…).

Conclusie

Aangezien de configuratie van de Wezembeeklaan niet zal toelaten dat het toegenomen verkeer dat door de parking wordt gegenereerd, wordt geabsorbeerd. de verplichte afrit naar rechts zal – tijdens de avondspits – niet alleen de afrit van Brussel naar de Ring blokkeren, maar mogelijk ook de richting Brussel. De Wezembeeklaan is een een essentiële weg voor Kraainemois om toegang te krijgen tot hun huizen (Op dit moment, en in tegenstelling tot wat is beloofd door Brussel Mobiliteit, de parkeerplaats is nog steeds niet toegankelijk voor bewoners die op minder dan 2 km afstand wonen van de parkeergarage (d.w.z. de meerderheid van Kraainemois) en we hebben geen duidelijke toezegging en planning over dit onderwerp. De <De huidige bezettingsgraad van de parking (bijna nooit vol) rechtvaardigt geen uitbreiding van de capaciteit. Kraainem-Unie en Pro-Kraainem zijn tegen dit project en nodigen alle burgers die dat willen uit om officieel te reageren.

Wat moet ik doen?

  • Raadpleging van het volledige technische dossier: van 11 februari tot 12 maart op de website
    https://openpermits.brussels/fr/enquetes_publiques

    Een eenvoudige e-mail volstaat om te reageren:
    ep.oo@woluwe1200.be
    (dezelfde data)
    U kunt ook een schriftelijke brief sturen naar het volgende adres Collège des Bourgmestre et Echevins de Sint-Lambrechts-Woluwe, Paul Hymanslaan 2, 1200 Brussel
    Hier is een standaardtekst die je kunt kopiëren en gebruiken:
    “Wij zijn burgers van Kraainemois die tegen het uitbreidingsproject van de metroparking zijn”.

Mei 2019

Parkeren bij metrostation Kraainem: iets nieuws voor de inwoners van Kraainem

Parking.brussels (het Brussels gewestelijk parkeeragentschap dat deze parking in de gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe beheert) liet ons in april 2019 weten dat de parking aan het metrostation Kraainem begin 2020 opnieuw voor iedereen toegankelijk zou zijn. Overdag, ‘s avonds en in het weekend.

Het geplande tarief – dat identiek is voor alle P+R parkings in het Brussels Gewest – is redelijk. Het zal neerkomen op :
– voor abonnees: EUR 5 per maand + EUR 1,5 per dag
– voor niet-abonnees die de metro nemen: EUR 3 per dag.

Ondertussen hebben we vernomen dat de nodige aanpassingen die momenteel aan de gang zijn, op technische problemen stuiten. Parking.brussels hoopt het nieuwe systeem tegen het einde van het eerste kwartaal van 2020 in gebruik te kunnen nemen.

Op dit moment is de parkeerplaats nog steeds tijdelijk gratis, maar je moet meer dan 2 km verderop wonen om overdag toegang te krijgen.

November 2018

Uitbreidingsproject (fase 2018)

De gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe en het Brussels Gewest hebben vergevorderde plannen uitgewerkt voor de bouw van een overdekte parking met 1.300 plaatsen (momenteel 180 plaatsen) naast het metrostation Kraainem . Hoewel dit een stap vooruit is voor pendelaars en voor omwonenden die momenteel lijden onder het gebrek aan parkeergelegenheid voor pendelaars, ontbreekt het in het project aan studie en worden er fouten gemaakt op het gebied van mobiliteit en toegang tot de omgeving, met name voor de Wezembeeklaan (voorgesteld als een vierbaansweg!). Kraainem-Unie raadpleegde de dienst stedenbouw van Sint-Lambrechts-Woluwe over het project en gaf een officieel antwoord.

Dankzij deze brief werd Kraainem-Unie uitgenodigd op de overlegvergadering van 20 april in aanwezigheid van de burgemeester van Sint-Lambrechts-Woluwe en kon ze haar standpunt laten horen. Tijdens de vergadering stelde Kraainem-Unie een aantal punten van zorg aan de orde: de toegang van en naar de parkeerplaats en de impact op de mobiliteit, vooral vanaf de Ringweg.

Onze doelstelling is om een zo goed mogelijke toegang tot deze toekomstige parking te garanderen voor alle Kraainemois, zonder mobiliteitsproblemen te creëren in de omgeving.

Oktober 2018

Algemene situatie en achtergrond

Ter herinnering: deze parking vlakbij het metrostation met de naam “Kraainem” ligt niet in onze gemeente – zoals de naam doet vermoeden – maar in de Brusselse regio, in de gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe.

Het is eigendom van de MIVB en wordt beheerd door parking.brussels . De gemeente Kraainem is dus niet betrokken bij beslissingen over deze parking.

Deze parking was verzadigd, want ze werd al jaren slecht gebruikt: auto’s (onder andere van UCL-studenten) bleven er soms dagenlang staan zonder te bewegen… De parking stond dus al voor 7 uur ‘s ochtends vol en illegaal parkeren was de norm geworden. Parking.Brussels heeft daarom zijn toegangsprocedures herzien en biedt nu de volgende drie opties:

  • Overdag toegankelijk voor pendelaars
    De parking is nu toegankelijk voor pendelaars met een MIVB-abonnement die in een straal van 2 tot 40 km rond de parking wonen (zie het standpunt van Kraainem-Unie hierover hieronder). Ga naar https://parkandride.brussels// om toegang aan te vragen (afhankelijk van de nummerplaat op je auto).
  • Bereikbaarheid ‘s avonds en ‘s nachts voor buurtbewoners
    Buurtbewoners (die binnen een straal van 700 m wonen) kunnen de parking ‘s nachts gebruiken om hun auto te parkeren. Toegang van 18.00 tot 07.00 uur op aanvraag via https://parkandride.brussels//
  • Incidentele toegang ‘s avonds en in het weekend
    Er is ook toegang gepland voor alle incidentele gebruikers, ongeacht de afstand van hun huis, die ‘s avonds of in het weekend gebruikmaken van de metro, maar dit zal pas over een paar weken operationeel zijn.

Fietsen
De parking biedt ook een“Bike and Ride”service: een fietsenstalling waar je je fiets in alle veiligheid kunt achterlaten. Er zijn nog plaatsen beschikbaar. Ga voor meer informatie of om een plaats te reserveren naar www.cycloparking.brussels
Prijzen
Op dit moment is alle toegang gratis, maar parking.brussels heeft ons al laten weten dat deze situatie tijdelijk is en dat er een prijssysteem wordt ontwikkeld.
Huidige vulsituatie
Op dit moment (november 2018) is de parkeerplaats niet vol, noch overdag noch ‘s avonds, wat betekent dat de “carter”-auto’s eruit zijn verwijderd om de toegang terug te geven aan pendelaars en omwonenden.