December 2021

Afsluiting van de centrale berm op Av. de Wezembeek

WAAR GAAT HET ALLEMAAL OM?

Tijdens de zomer van 2021 heeft AWV (het agentschap dat verantwoordelijk is voor de gewestelijke wegenwerken in onze gemeente) het kruispunt Wezembeeklaan – Koningin Astridlaan – Jules Adantstraat heraangelegd.
Waarom is dit? De doorstroming van het verkeer en de veiligheid van alle weggebruikers verbeteren door de verschillende conflicten op kruispunten te verminderen.
Zoals je misschien hebt gemerkt, is de geplande kruising in de Jules Adantstraat afgesloten met betonblokken voor een testfase van een paar maanden. Deze periode van
test is nu voltooid.

MEDEDELING AWV EN POLITIEZONE WOKRA

Aan het einde van de testfase brachten de politiezone WOKRA en AWV hun advies uit. Ze pleiten allebei voor een permanente sluiting van de centrale berm. Dit zijn de belangrijkste redenen:
De verlenging van de linksafstrook van de Wezembeeklaan naar de Koningin Astridlaan heeft bijgedragen tot een vlottere verkeersdoorstroming op dit kruispunt. Het gevolg van deze uitbreiding is dat er nu twee rijstroken zijn op het kruispunt met de Jules Adantstraat, en de sluiting van de middenberm maakt het mogelijk om een potentieel zeer gevaarlijke situatie te vermijden: een auto die op de eerste rijstrook van de Wezembeeklaan rijdt, remt af om een auto/fiets die van de J. Adantstraat komt, het kruispunt te laten oprijden, maar een auto die op de tweede rijstrook rijdt, merkt dit niet en loopt het risico de auto/fiets te overrijden. Zo wordt de veiligheid voor iedereen verbeterd.
Voor automobilisten:
– Komende van de wijken Bluets, Bouvier Washer en Jules Adant (nummers 12 tot 49): de U-bocht op het kruispunt Astrid/Wezembeek is volledig veilig dankzij de intelligente verkeerslichten die hiervoor geprogrammeerd zijn.
– Komende van de rest van de Jules Adantstraat (vanaf nummer 53): het aanbevolen alternatief is om de Koningin Astridlaan te nemen via de Vertestraat of de Hébronlaan.
Voor fietsers: de Wezembeeklaan oversteken is veel veiliger via het fietspad op de Astridlaan.
Conclusie: de heropening van de middenberm zou nu een veel gevaarlijkere situatie voor weggebruikers creëren dan vóór de verlenging van de linksafstrook.

BESLUIT VAN DE GEMEENTERAAD

Op 25 januari 2022 besloot de gemeenteraad, voor wie veiligheid een prioriteit is, unaniem (meerderheid + oppositie) om het advies van de politiezones WOKRA en AWV op te volgen en de centrale berm voorgoed te sluiten.

LATEN WE DE ZAKEN RECHTZETTEN

Wat MR en Défi beweren op sociale media en in hun folder van oktober/november 2021.

Wezembeeklaan – Jules Adantstraat, oktober 2021 op fb: “De sluiting van de centrale berm is definitief. Er was nooit een ‘testfase’ voorzien, zoals Kraainem-Unie beweert. Dit dossier is definitief gesloten. Volgens de laatste geruchten worden deze paaltjes geplaatst voor de carnavalsstoet van Kraainem. Wegen en Verkeer bevestigt een definitieve sluiting zonder testfase”.

VERIFICATIE VAN DE FEITEN

Het AWV (Agentschap Wegen en Verkeer) zelf heeft in een e-mail aan de gemeente herhaaldelijk bevestigd dat het om een proefproject gaat. Bevestigd door AWV op 20/7/2021 en op 10/11/2021 door de teamleider :

“Het is mij niet bekend dat de afsluiting van de J. Adantstraat door AWV als permanent wordt beschouwd en ik wil deze bewering graag weerleggen. De tijdelijke aard van deze afsluiting blijkt ook uit het feit dat de huidige afsluiting “verwijderbaar” is. Een permanente afsluiting zou perfect mogelijk geweest zijn door de middenberm fysiek te verlengen, maar ze is bewust zo aangelegd. We beschouwen dit nog steeds als een testproject, zoals blijkt uit …”.

GESCHIEDENIS

  1. Op uitdrukkelijk verzoek van wethouder Johan Forton van Openbare Werken, AWV (Agentschap Wegen en Verkeer) is in de vroege zomer van 2021 gevraagd om de middenberm aan de Jules Adanstraat op te breken, zodat de oversteek bij ernstige hinder toch gebruikt kan worden.   
  2. 20/07/2021: het college van burgemeester en schepenen van 20 juli 2021 bespreekt de onderbreking van de middenberm en de testfase van de Wezembeeklaan in aanwezigheid van 3 schepenen van de oppositie MR en Défi (Elisabeth de Foestraets, Véronique Caprasse, Anne-Charlotte Sala). Dit blijkt uit de notulen.  
  3. 20/07/2021: Het standpunt van AWV wordt bevestigd door een e-mail van de heer Bossuyt, teamleider verkeer en signalisatie, waaruit duidelijk blijkt dat de betonblokken niet definitief zijn. Herbevestigd op 10/11/2021. (bijlage 1)    
  4. 23/08/2021: Een brief van 23 augustus 2021 (ondertekend door de gedelegeerd bestuurder en de burgemeester en schepen van Mobiliteit) informeert de buurtbewoners over de testfase (bijlage 2). Een CEO zou nooit een brief met leugens ondertekenen.  
  5. Midden oktober 2021: op fb ‘Les Bons Plans de Kraainem’: de eisen van de gemeenteraadsleden van Défi/MR op de Facebookgroep ‘Les bons plans de Kraainem’ vind je in bijlage 3. De berichten werden gepubliceerd vanaf 12 oktober 2021. De bewering dat de testfase op het kruispunt van de Wezembeeklaan en de J. Adantstraat “een leugen was van de kant van Kraainem-Unie”. Een ander gemeenteraadslid stelde de “leugens” van de vertegenwoordigers van Kraainem-Unie over de betonblokken in de Wezembeeklaan gelijk met de plannen van de openbare werken om een deel van de Tervurenlaan terug te brengen tot één rijstrook in het kader van de werken voor een fietspad. Vanaf het begin zou Kraainem-Unie in beide gevallen de “knip” hebben geaccepteerd. In beide gevallen is dit onjuist: voor de Wezembeeklaan verwijzen we je naar het bovenstaande. Wat het fietspad op de Tervurenlaan betreft, heeft Kraainem-Unie zich nooit uitgesproken voor het verwijderen van een fietspad en er is geen bewijs geleverd in dit verband. Kraainem-Unie was destijds echter niet tegen het tellen van autoverkeer door AWV, mits dit onder reële omstandigheden werd uitgevoerd (dus niet tijdens vakanties of afsluitingen). Ook hier weeft een gemeenteraadslid een web van onwaarheden op Facebook die niet gebaseerd zijn op de werkelijkheid.  
  6. Half oktober 2021 op fb ‘Les Bons Plans de Kraainem’: De bewering dat dit iets te maken zou hebben met de optocht van Carnafolk klopt ook niet en de brief van Carnafolk van 1/10/2021 waarin de stopzetting van alle activiteiten wordt aangekondigd maakt de bewering nog ongeloofwaardiger (bijlage 4). Het is duidelijk dat de betrokken raadsleden geen informatie over deze zaak hebben ingewonnen bij de betrokken wethouder, hoewel hun fractie drie wethouders in het college heeft. 
  7. Midden oktober 2021: Ook de officiële Facebookpagina’s van de lokale fracties van Défi en MR publiceerden deze informatie, hoewel hun wethouders, zoals hierboven vermeld, aanwezig waren op de vergadering van het college op 20 juli en dus op de hoogte waren van het standpunt van AWV over de testfase op de Wezembeeklaan (bijlage 5).  
  8. Begin november 2021: In de Défi/MR folder “Le journal des élus” (ontvangen in de brievenbus op 6/11/2021) wordt opnieuw de onjuiste bewering herhaald (“NEE: de kraainem-unie heeft nooit onderhandeld over een ‘testfase’ met betrekking tot de sluiting van de middenberm aan de J. Adantstraat / Av de Wezembeek. Wegen en Verkeer bevestigt definitieve sluiting zonder testfase”.). Dit betekent dat het probleem niet langer alleen de twee raadsleden en de drie wethouders betreft, maar dat alle oppositiepartijen nu in conflict zijn met de gedragscode. (De auteurs van deze brochure zijn Pierre Simon en Bruno Vandersteen, gemeenteraadsleden van Défi/MR) (bijlage 6). 
  •