2019

Op 7 maart 2017 presenteerden 14 lokale verenigingen voor de verdediging van omwonenden tegen luchtvervuiling hun gezamenlijk standpunt aan de pers, onder andere op initiatief vanUBCNA-BUTV.

De conferentie concentreerde zich op twee fundamentele punten:
– Alle nachtvluchten tussen 22u en 7u afgeschaft tegen eind 2019
– De definitieve beperking van het aantal jaarlijkse vluchten op Brussels Airport tot 220.000 bewegingen per jaar tegen eind 2019
Zoals we al verschillende keren hebben gezegd, zijn deze twee voorwaarden fundamenteel, anders zal geen enkel distributieplan ooit werken.

De vele rechtszaken die worden aangespannen in verband met luchtvervuiling zijn een noodzakelijk kwaad om omwonenden te verdedigen, maar ze zullen niet volstaan … de genomen beslissingen worden niet altijd toegepast en zijn meestal het startsein voor de NIMBY-procedure (“NIMBY”). niet in mijn achtertuin “), …

Zullen de banen verdubbelen tegen 2040? Dit is het belangrijkste excuus dat Brussels Airport gebruikt om haar 2040-plan erdoor te drukken: volgens deze plannen zal het aantal jobs stijgen tot 120.000 in 2040 (tegenover 60.000 nu, met inbegrip van de indirect gecreëerde jobs). Veel van de handling- en servicebanen in deze sector zullen echter al lang voor 2040 verdwenen zijn, omdat robots deze taken overnemen. Beloven dat er in 2040 twee keer zoveel banen zullen zijn als het vliegveld zijn activiteiten mag verdubbelen, is in het beste geval je kop in het zand steken, en zo niet, dan is het ronduit oneerlijk. Het zal niet gebeuren, en juist de mensen die deze plannen vandaag voorstellen zullen de eersten zijn die automatisering doorzetten “om concurrerend te blijven”.

Het moet gezegd worden dat de MR, afgezien van vage beloften, niets concreets heeft gedaan om de enige richting in te slaan die op korte en middellange termijn mogelijk is: het beperken van het aantal vluchten en het verbieden van nachtvluchten.

Een opmerking over een overlast waar we (nog) niet genoeg over praten: vervuiling door ultrafijne deeltjes die door vliegtuigen worden uitgestoten. Er is nog weinig bekend over de gevolgen voor de gezondheid, maar dit zal een zeer belangrijk aspect zijn om in de toekomst in overweging te nemen. Ook hier is de enige oplossing op korte en middellange termijn het beperken van het aantal vluchten.

Meer informatie over UBCNA facebook pagina.