(Mei 2021)

Tervurenlaan fietspad

Een nieuwe fase van het project “Werken aan de Ring” van het Vlaams Gewest (grote verbredingswerken rond de Brusselse ring) omvat de heraanleg van de Tervurenlaan (N3) en de Quatre Bras.

In het kader van dit project zou de zuidelijke tak van het Brusselse deel van de N3 (Tervurenlaan) uiteindelijk worden verwijderd om plaats te maken voor een fietsroute. Inkomend en uitgaand verkeer wordt dan teruggebracht naar de enkele noordelijke arm. Vlaanderen stelt daarom voor om twee
rijbanen ten gunste van een breed fietspad, terwijl er al een in elke richting – maar in slechte staat – ligt op de Tervurenlaan (noordelijke arm) en de Tervurensesteenweg (zuidelijke arm), zie onderstaande kaart.
Onze gemeente loopt het risico op mogelijke neveneffecten op het vlak van mobiliteit in naburige straten, die het Vlaams Gewest wil meten door middel van een test (voorgestelde timing: augustus tot oktober 2021). Tijdens deze testfase zou elke arm één rijstrook verliezen.

Op 30 maart 2021 moet de gemeenteraad van Kraainem stemmen over dit testfaseproject. De Raad besloot (meerderheid tegen) dit voorstel te bespreken in het Mobiliteitscomité (openbaar) om de wenselijkheid van een dergelijke test nader te beoordelen.

Over het algemeen heeft de meerderheid (Pro Kraainem / Kraainem-Unie) bedenkingen bij dit project:
– Op piekmomenten kunnen er files ontstaan, waardoor automobilisten alternatieve routes moeten nemen, met name via Kraainem (av. d’Huart, chaussée de Malines, av. de Wezembeek, …).
– De voorgestelde proefperiode is niet relevant: de corona-crisis zal nog steeds een impact hebben op de mobiliteit (minder verkeer door de verplichting om te telewerken, beperkte opening van scholen, enz.), dus we moeten wachten tot het leven weer normaal is voor we de exacte impact van de verandering op de mobiliteit in Kraainem kunnen beoordelen.

Alternatieve voorstellen zoals het verbreden van het bestaande fietspad in het bos – gescheiden van de weg – moeten worden geanalyseerd. Kraainem moet een advies indienen bij De Werkvennootschap (Vlaams Gewest), wat we pas kunnen doen na de hierboven vermelde mobiliteitscommissie. Het project wordt nauwlettend in de gaten gehouden door de lokale overheid.