(Mei 2021)

Problematische regionale routes en verkeerslichten

Sinds de vervanging van de verkeerslichten op het kruispunt van de Koningin Astridlaan en de Wezembeeklaan enkele maanden geleden en de installatie van een belknopsysteem, klagen veel voetgangers en fietsers over het ongemak en de mogelijke gevaren van de nieuwe lichten. Er zijn veel niet-lokale gebruikers en het is niet eenvoudig om met één druk op de knop uit te leggen hoe het systeem werkt. In de praktijk zien we meerdere keren per dag dat mensen door rood oversteken, wat natuurlijk verboden en gevaarlijk is.

Deze zogenaamde “intelligente” verkeerslichten, ontworpen om de doorstroming te verbeteren, werden geïnstalleerd door AWV (Agentschap Wegen en Verkeer), de Vlaamse regionale overheid die verantwoordelijk is voor regionale wegen en verkeer.

  • Het is belangrijk om te weten dat in een gemeente :
  • De meeste straten en lanen zijn gemeenschappelijk, wat betekent dat het onderhoud en de werkzaamheden worden beheerd door de gemeente.

Maar de belangrijkste routes zijn regionaal. Alle beslissingen over ontwikkelingen op deze routes worden genomen door het Vlaams Gewest (in het geval van Kraainem). In onze gemeente zijn dit de Wezembeeklaan, de Mechelsesteenweg en een deel van de Woluwelaan. Bijgevolg is de gemeente voor mogelijke verbeteringen aan sommige van deze wegen (in het bijzonder de Wezembeeklaan, die aan een grote opknapbeurt toe is) afhankelijk van de beslissingen, de planning en het budget van het Vlaams Gewest.

In maart 2021 vroeg het College van Burgemeester en Schepenen van Kraainem officieel aan AWV om terug te keren naar de vroegere situatie (lichten gaan automatisch op groen voor voetgangers op hetzelfde moment als voor auto’s). We hebben daarom een motie ingediend tijdens de gemeenteraadsvergadering van 27 april 2021 om gewicht te geven aan het verzoek van het college. Dit wordt naar AWV gestuurd.