November 2020
Impact van de crisis op gemeentelijke financiën
Financiële herziening De gezondheidscrisis zal onvermijdelijk gevolgen hebben voor de financiën, en hiermee zal rekening moeten worden gehouden door onder andere de jaarlijkse prognoses voor de groei van de inkomsten van de gemeente te herzien. Daarom werd gevraagd om een speciale financiële commissie bijeen te roepen (die op 22 september 2020 bijeenkwam) – er werd over dit onderwerp naar verschillende deskundigen geluisterd – en de gemeente schakelde een gespecialiseerd bedrijf in om te helpen bij het aanpassen van het meerjarenplan om de risico’s zoveel mogelijk te beperken, zonder te wachten op de begrotingsherziening van december 2020. Gezien de huidige extreem lage rentetarieven is dit een goed moment om te lenen. Er is echter geen sprake van om de gemeentelijke schuld uit de hand te laten lopen en deze vergiftigde kelk aan toekomstige wetgevers over te laten. Bovendien kan de gemeente alleen lenen tot het bedrag dat ze elk jaar kan terugbetalen. Dit is het concept van de zelffinancieringsmarge (de netto kasstroom van de gemeente). In de praktijk mag de schuldratio niet veel meer zijn dan de helft van het jaarlijkse inkomen van de gemeente. Wat investeringen betreft, zullen er keuzes moeten worden gemaakt op het gebied van zowel wegen als activa. Wat de exploitatiekosten betreft, is dezelfde voorzichtigheid geboden en ook hier zullen alle mogelijkheden om de exploitatiekosten van de gemeente te verlagen, grondig worden onderzocht, terwijl de belangrijkste prioriteiten van het meerjarenplan – voor zover mogelijk – gehandhaafd blijven. Waarom is het nodig om opnieuw te onderhandelen over de rente op de schuld van de gemeente en wat gaat dat kosten? Onder de vorige wetgevingen (2006-2012 en 2012-2018) werden bepaalde leningen aangegaan tegen een variabele rente, volgens een structuur met een aanzienlijk renterisico (gekoppeld aan het CMS Linear Spread 30Y-2 systeem). In het geval van een stijging van de korte rente en een daling van de lange rente (gegevens waarop de gemeente geen invloed heeft), kan het bedrag van de terug te betalen rente op het kapitaal aanzienlijk stijgen. Met andere woorden, de burgers van Kraainemois lopen vandaag een financieel marktrisico dat perfect denkbaar is in een normale situatie, maar toeneemt in het geval van een moeilijke economische situatie, die zich de komende maanden waarschijnlijk zal voordoen. Op dit moment wordt iets meer dan 70% van onze leningen gedekt door dit systeem (de totale schuld van de gemeente bedroeg op 31/12/2019 8.016.215 euro).
Bertrand Waucquez, wethouder Financiën:“Bewust van dit risico hebben we Belfius, de bankier van de gemeente, gevraagd om verschillende manieren voor te stellen om het deel van de schuld dat momenteel een variabele rente heeft onder het CMS Linear Spread-systeem, om te zetten naar een vaste rente. De vergadering van de Commissie Financiën van begin juli 2020 heeft het principe goedgekeurd.
De kosten voor het afdekken van renterisico’s mogen niet hoger zijn dan EUR 120.000. Het lijkt misschien veel, maar het is een noodzakelijk kwaad. Als de rentecurve naar beneden zou bewegen, zou de te betalen prijs veel hoger kunnen zijn.