7sur7 – 24-01-2024

Wallonië brengt negatief advies uit over de verlenging van de milieuvergunning van Brussels Airport

De Waalse regering heeft een ongunstig advies uitgebracht over de hernieuwing van de milieuvergunning voor de luchthaven Brussel-Nationaal, gelegen in het Vlaams Gewest, “zoals bestudeerd en ingediend”, zo maakte ze donderdag bekend.

Het gewestelijk bestuur is van mening dat de overlegtermijnen die Vlaanderen heeft vastgelegd (50 dagen) te kort zijn en betreurt het gebrek aan medewerking bij het opsturen en vertalen van documenten. Ze betreurt ook dat Wallonië niet in aanmerking wordt genomen in de milieueffectenstudie, die geen gegevens bevat over het lawaai van het luchtverkeer waarvan de Waalse burgers het slachtoffer zijn (aantal vluchten over Wallonië, geluidspieken, enz.).

“Houd rekening met het overvliegen van Waals grondgebied”.

De regering vraagt dan ook dat deze impactstudie wordt herzien en vervolledigd “om rekening te houden met het overvliegen van het Waals grondgebied en zo de negatieve impact voor de burgers te beperken, in het bijzonder wat lawaai betreft”.

Het vraagt ook dat er geen verbeteringen worden aangebracht aan baan 01 die de capaciteit ervan zouden verhogen en dat Wallonië, de gemeenten en de verenigingen die hinder ondervinden van overvliegende vliegtuigen van Brussels Airport nauwer worden betrokken bij de besprekingen over de luchthaven en de hinder die ze veroorzaakt. De Waalse regering zou ook graag zien dat er voor Brussel-Nationaal een onafhankelijke instantie voor de controle op geluidshinder wordt opgericht, zoals in Wallonië het geval is, maar dit is een zaak voor de federale regering.

Ten slotte wordt gevraagd om een geleidelijk verbod op de meest lawaaierige vliegtuigen ’s ochtends, ’s avonds en in het weekend, en om een mechanisme dat door de luchthaven moet worden ingesteld om luchtvaartmaatschappijen aan te moedigen hun vloot te vervangen door stillere, minder vervuilende vliegtuigen.

“De overlast van de luchthaven van Zaventem stopt niet aan de grenzen van Vlaanderen”.

De huidige licentie van de luchthaven verloopt volgend jaar juli. Om de exploitatie van de site verder te zetten, heeft Brussels Airport Company bij het Vlaams Gewest een aanvraag ingediend om haar milieuvergunning te verlengen. De effectstudie bij deze aanvraag is gebaseerd op een ontwikkelingsscenario tot 2032 met een verdubbeling van het luchtvrachtvervoer en een toename van het aantal passagiers met 21% ten opzichte van 2019, wat overeenkomt met een toename van 234.000 naar 240.000 vliegbewegingen per jaar.

In maart 2023 vroeg de Waalse minister van Leefmilieu, Céline Tellier, aan haar Vlaamse collega, Zuhal Demir, om het Waals Gewest te raadplegen over deze kwestie, zodat Waalse burgers die rechtstreeks getroffen worden door het lawaai van de luchthaven ook hun zegje zouden kunnen doen, aldus de minister.

Uiteindelijk werd een brede raadpleging georganiseerd met de 19 betrokken Waalse gemeenten, die werden gevraagd om in hun gebied openbare onderzoeken te organiseren. Alle ontvangen berichten worden doorgestuurd naar Vlaanderen,” voegt Céline Tellier toe. “De overlast van de luchthaven van Zaventem stopt niet aan de grenzen van Vlaanderen. Het was dan ook belangrijk dat Waalse burgers die in de gemeenten van Waals-Brabant wonen waar deze vliegtuigen overvliegen, hun stem konden laten horen in deze zaak, ondanks de korte termijnen die het Vlaams Gewest heeft opgelegd. Hun bezorgdheid zal volledig worden overgebracht, naast de mening van de Waalse regering”, besloot ze.

De mening van Wallonië komt overeen met die van de Brusselse regering, die zich donderdag ook over deze kwestie heeft uitgesproken. “De aanvraag tot hernieuwing van de vergunning en de bijhorende impactstudie zijn totaal ontoereikend, vooral wat betreft de beoordeling van de milieu-impact van de luchthaven. Er is niets onderzocht om de overlast van het luchtverkeer te verminderen, terwijl het hoog tijd is om de gezondheid en het welzijn van de omwonenden te beschermen”, aldus Alain Maron, Brussels minister van Leefmilieu, namens de regionale regering.

Brusselse regering vindt aanvraag luchthavenvergunning “gebrekkig

De aanvraag tot hernieuwing van de milieuvergunning voor de luchthaven Brussel Nationaal, die door het Vlaams Gewest aan een openbaar onderzoek werd onderworpen, schiet tekort op het vlak van de beoordeling van de hinder door het luchtverkeer, aldus de Brusselse Regering, donderdag bijeen, in het advies van het Brussels Gewest over deze hernieuwingsaanvraag.

De Executieve van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is van mening dat de volgende milieuvergunning voor de luchthaven Brussel-Nationaal het welzijn van de omwonenden beter moet beschermen, aldus de Brusselse minister van Leefmilieu in een persbericht na de vergadering.

De Brusselse regering heeft het advies van het Hoofdstedelijk Gewest goedgekeurd over de aanvraag tot hernieuwing van de milieuvergunning voor de luchthaven Brussel-Nationaal. “De aanvraag tot hernieuwing van de vergunning en de bijhorende impactstudie zijn totaal ontoereikend, vooral wat betreft de beoordeling van de milieu-impact van de luchthaven. Er is niets onderzocht om de overlast van het luchtverkeer te verminderen, terwijl het hoog tijd is om de gezondheid en het welzijn van de omwonenden te beschermen”, aldus Alain Maron namens de regering.

Volgens hem beschikt het Vlaams Gewest via de toekenning van de nieuwe milieuvergunning voor de luchthaven over belangrijke hefbomen om de geluidsoverlast van de luchthavenactiviteiten, waar omwonenden al te lang onder lijden, te verminderen. “We stellen vast dat de impactstudie ter ondersteuning van de vergunningsaanvraag niet grondig genoeg is voor het Vlaams Gewest om een beslissing te nemen op basis van de hernieuwing van de milieuvergunning voor Brussels Airport. Er is geen rekening gehouden met de eerder gecommuniceerde verzoeken van de Brusselse regering om de gezondheid en het welzijn van de omwonenden te beschermen”, voegde de Brusselse minister eraan toe.

Minister Maron sluit juridische stappen niet uit als de milieuvergunning niet verder gaat en meer garanties biedt om de gezondheid en het welzijn van de plaatselijke bewoners te beschermen, voegde hij eraan toe.

“Naleving van Brusselse geluidsnormen

De Brusselse gewestregering wil dat de nieuwe milieuvergunning het aantal vliegbewegingen beperkt tot 220.000 per jaar. Ze wil dat de Brusselse geluidsnormen worden nageleefd om de geluidsoverlast te beperken, dat nachtvluchten worden afgeschaft en dat de vloot wordt vervangen door stillere vliegtuigen.

Voor Alain Maron is de hernieuwing van de milieuvergunning voor Brussels Airport een unieke kans voor de Vlaamse minister van Leefmilieu om de gezondheid en het welzijn van alle omwonenden te beschermen, of ze nu Vlaams, Brussels of Waals zijn.

In december vorig jaar vroeg de Brusselse minister van Leefmilieu aan Leefmilieu Brussel om de Brusselaars te informeren over hoe ze hun stem konden laten horen in het openbaar onderzoek dat het Vlaams Gewest lanceerde naar de nieuwe milieuvergunning voor de luchthaven. “Het openbaar onderzoek is nu voorbij en de mening van de Brusselaars moet worden gehoord. De impactstudie moet worden herzien om verder te gaan, en de toekomstige vergunning moet strikte nieuwe voorwaarden garanderen om de hinder van het luchtverkeer aanzienlijk te verminderen”, besluit de minister.