L’Echo – 09.01.2024

Protest groeit over nieuwe vergunning Brussels Airport

Er zijn tussen de 4.000 en 5.000 klachten ingediend tegen de aanvraag van een milieuvergunning voor Brussels Airport. Slachtoffers van overvliegen vragen om vermindering van de activiteiten.

In Vlaanderen en Brussel hadden ze tot 8 januari de tijd en ze doken massaal op. Volgens onze informatie zijn er tussen de 4.000 en 5.000 klachten ingediend in verband met de aanvraag tot verlenging van de licentie voor Brussels Airport.

Het moet gezegd worden dat er iets nieuws is in het overvliegdossier, dat al tientallen jaren niet meer echt geregeld is. De afgelopen jaren hebben lokale bewonersorganisaties een coalitie gevormd om parochiale geschillen te vermijden, met één stem te spreken en een einde te maken aan de “niet in mijn achtertuin”-reacties.

“Als je gewekt wordt door een vliegtuig met 70 dB in plaats van 80 dB, is het resultaat hetzelfde: je bent nog steeds wakker!”

Vandaag de dag zijn de verenigingen in de overstroomde gebieden dus duidelijk en hebben ze een gemeenschappelijke agenda met eisen. Ten eerste willen ze niets horen over de wens van de luchthaven om het aantal vliegbewegingen te laten groeien.

Ze namen deel aan de Estates General van minister Georges Gilkinet over overvliegen. De vier pijlers van lawaaibestrijding omvatten het verminderen van lawaai bij de bron.

“Een vermindering van het vliegtuiglawaai met 40% in pascal betekent niet een vermindering met 40 decibel. Als je gewekt wordt door een vliegtuig van 70 dB in plaats van 80 dB, is het resultaat hetzelfde: je wordt nog steeds gewekt”, zegt Bertrand Waucquez, burgemeester van Kraainem en vicevoorzitter van de Union Belge Contre les Nuisances Aériennes (UBCNA) sinds 2016.

Hij wijst erop dat het isoleren van huizen niet alles kan oplossen. We denken in het bijzonder aan de zomer, wanneer we geneigd zijn de ramen open te zetten in de hitte of te genieten van het buitenleven. “We krijgen vaak te horen ‘dat wist je toen je hier kwam wonen’, maar we wisten toen nog niet dat er fijnstof en ultrafijnstof was. We praten er pas zo’n tien jaar over,” voegt Waucquez toe.

Tot slot zouden operationele maatregelen bij het aanvliegen, landen en opstijgen volgens hem slechts een marginaal effect hebben op het geluid.

Overlast beperken door bewegingen te beperken

De verenigingen van omwonenden zijn, net als een aantal lokale overheden, van mening dat de enige manier om de overlast echt te beperken bestaat uit het beperken van de activiteiten tot 220.000 bewegingen per jaar (bijna 20.000 minder dan Brussels Airport vraagt), het instellen van een lage-emissiezone en het simpelweg verbieden van nachtvluchten. Dit is uiteraard uit den boze voor de luchthaven, logistieke bedrijven en zelfs vakbondsleden, die hun stem hebben verheven om te protesteren tegen dit soort voorstellen.

Nummer 01

De 01 track, bijvoorbeeld, heeft nog steeds de oude naam 02 in sommige documenten. Deze landingsbaan is samen met 07 een belangrijk onderdeel van het overvliegprobleem. Zoals Bertrand Waucquez uitlegt, komen noordoostelijke winden steeds vaker voor als gevolg van de klimaatverandering en als we in de wind landen, moeten we andere start- en landingsbanen gebruiken.

“Het verzoek om snelle landingsbanen te bouwen [… zou tot doel hebben het gebruik van baan 01 bij landingen te vergroten.”

Voor 01 vliegen de vliegtuigen over Waterloo, waar ze in een rij staan op weg naar het vliegveld. Dit betreft ongeveer 100.000 mensen. De andere baan die steeds meer gebruikt wordt is 07, en hier hebben we het over 200.000 tot 300.000 mensen die overvliegen in de omgeving van Laken.

“Het verzoek om in 2027 snelle afritten aan te leggen na de landing op baan 01 tussen de punten E5 en E6 is in strijd met de arresten van het Hof van Beroep van 17 maart 2005 en 22 oktober 2020, evenals met het recente arrest van 22 december 2023, omdat deze constructies tot doel zouden hebben het gebruik van baan 01 voor landingen te vergroten”, zegt Philippe Touwaide in een lijst van een twintigtal punten die hij onjuist of problematisch acht.

In totaal werden er tussen de 4.000 en 5.000 klachten ingediend in Vlaanderen en Brussel. Volgens Waucquez zou dit cijfer veel hoger zijn geweest als de openbare enquête in de zomer was gehouden.

“Als we over zaken willen praten, moeten we ook rekening houden met de kosten voor de gezondheid van de luchthaven.”

Hij benadrukt dat de verenigingen van omwonenden de luchthaven niet willen “torpederen”, maar dat de luchthaven “transparanter moet worden” en dat “als we het over zaken hebben, we ook de gezondheidskosten van de luchthavenactiviteiten moeten meenemen”, voegt hij eraan toe. Met andere woorden, dat er ook rekening wordt gehouden met de negatieve externe effecten van het bedrijfsleven.

Naast de Vlaamse enquête organiseren ook de Waalse gemeenten hun eigen enquêtes. In Waterloo bijvoorbeeld kunnen burgers tot 21 januari hun opmerkingen insturen voordat ze worden doorgestuurd naar het Waals Gewest.

___________________________________________________________________

De samenvatting

  • De Vlaamse openbare raadpleging over de nieuwe milieuvergunning voor Brussels Airport loopt ten einde.

  • Er werden tussen de 4.000 en 5.000 klachten geregistreerd. Sommige Waalse gemeenten verzamelen zelf nog klachten.

  • Voor de plaatselijke bewonersverenigingen in de coalitie moet de activiteit van de luchthaven worden verminderd en moeten de nachtvluchten worden afgeschaft.

  • De ombudsman van de luchthaven, Philippe Touwaide, heeft een lijst opgesteld met 20 fouten en probleemgebieden in het voorstel van de luchthaven.