België ECO – 05-01-2024

Publieksenquête Brussels Airport trekt weinig respons van omwonenden: “We werpen hindernissen op”.

Tot nu toe zijn er minder dan 2.000 klachten geregistreerd, waarvan bijna een kwart alleen al in Sint-Pieters-Woluwe. De timing van dit onderzoek en de complexiteit van de procedure, die alleen toegankelijk is in het Nederlands, verklaren dit lage participatieniveau, volgens verschillende gekozen vertegenwoordigers van steden in de buurt van de luchthaven. “Dit is vrij ernstig, want het is de enige manier om onze stem te laten horen, en de beslissingen die door het Vlaams Gewest zullen worden genomen, zullen onomkeerbaar zijn”, maakt de vereniging Brussels Free Air zich zorgen.

De deadline is maandag 8 januari middernacht. Er zijn dus nog maar een paar uur over voor alle betrokkenen om te reageren op de aanvraag van de luchthaven Brussel Nationaal voor een milieuvergunning. Ter herinnering, Brussels Airport heeft dringend een nieuwe vergunning nodig – de huidige verloopt in juli volgend jaar – om te kunnen blijven functioneren. Er staat veel op het spel, want deze vergunning geldt voor onbepaalde tijd en bepaalt hoeveel vluchten het vliegveld elk jaar mag uitvoeren.

Het Vlaamse Gewest heeft het laatste woord in deze zaak, aangezien de luchthaven in Zaventem, in Vlaanderen, ligt. Maar de lange procedure geeft ook de inwoners van Brussel en Wallonië de kans om hun mening te geven over het onderwerp: een openbaar onderzoek, dat openstaat voor alle Belgische burgers, is al bijna een maand aan de gang. Maar net nu sommigen een tsunami van klachten verwachtten van omwonenden tegen de ontwikkeling van de luchthaven, zijn we er nog niet. Zeer weinig Brusselaars hebben gereageerd op het openbaar onderzoek naar de milieuvergunning van de luchthaven,” maakt de vereniging Bruxelles Air Libre zich zorgen. Dit is vrij ernstig, want het is de enige manier om onze stem te laten horen, en de beslissingen die door het Vlaams Gewest zullen worden genomen, zullen onomkeerbaar zijn”.

“Het is niet veel vergeleken met de 100.000 Brusselaars die last hebben van vliegtuiglawaai”.

Hoeveel Belgen hebben tot nu toe hun grieven geuit?Dit openbaar onderzoek loopt nog, dus er is geen sprake van het verstrekken van cijfers”, verklaart het kantoor van Vlaams minister van Leefmilieu Zuhal Demir (N-VA), die verantwoordelijk is voor het dossier. Leefmilieu Brussel is toeschietelijker. Volgens de Brusselse organisatie zijn er momenteel iets meer dan 1.900 klachten ingediend op het platform van het Vlaamse Gewest, waarvan 700 uit het Brusselse Gewest. “Dat is relatief weinig in vergelijking met de ongeveer 100.000 Brusselaars die last hebben van vliegtuiglawaai, na verkeerslawaai de grootste bron van ergernis voor Brusselaars”.legt woordvoerster Pascale Housman uit. Brussel Leefmilieu legt echter uit dat het uitgebreid heeft gecommuniceerd over dit openbaar onderzoek.

Meer dan de helft van de klachten in Brussel komt alleen al van de gemeente Sint-Pieters-Woluwe (440 bekende klachten, waarvan 30 schriftelijk), die haar eigen gemeentelijke diensten heeft gemobiliseerd en standaardformulieren heeft voorgesteld. De procedure is bijzonder ingewikkeld“, klaagt burgemeester Benoît Cerexhe (Les Engagés).. Het enige wat je hoeft te doen is naar het Vlaamse loket gaan, je identificeren via Itsme (een mobiele identiteitstoepassing, noot van de redactie) of een identiteitskaartlezer en je vervolgens onderdompelen in een 100% Nederlandstalige wereld. Voor degenen die de Vondeltaal niet goed kennen, is het erg ingewikkeld. We hebben ook een tamelijk oudere bevolking die de nieuwe technologieën niet beheerst, en we hebben hen zo goed mogelijk geholpen”. De burgemeester herhaalde het standpunt van de Brusselse gemeenten: geen nachtvluchten meer op de luchthaven, een beperking van het aantal vluchten per jaar (220.000) en een verbod op de meest lawaaierige vliegtuigen.

“We zouden een lawine van klachten hebben gehad als dit onderzoek in de zomer had plaatsgevonden”.

Er zijn heel weinig klachten aan Vlaamse kant, waar de luchthaven gezien wordt als een economisch instrument dat niet aangevallen mag worden,” legt Philippe Touwaide, de federale ombudsman, uit. Hij is ook van mening dat omwonenden “in hetnauw wordengedreven” om te voorkomen dat ze hun mond open doen. “De klachtenprocedure is erg ingewikkeld. Het verplichte gebruik van Itsme maakt veel mensen achterdochtig. Er zijn ook vragen over de timing van dit onderzoek, midden in de schoolvakanties”. In het belang van “transparantie” legde de heer Touwaide uit dat hij vrijdag zelf 205 schriftelijke klachten had ingediend bij de burgemeester van Kortenberg, een van de vier Vlaamse gemeenten waar klachten kunnen worden ingediend, van inwoners die niet in staat waren geweest om ze via het internet te versturen.

Voor Bertrand Waucquez (Kraainem Unie), burgemeester van Kraainem, verklaart het slechte weer ook het gebrek aan belangstelling van de buurtbewoners. “In de winter hoor je minder vliegtuigen. Als we dit onderzoek vorige zomer hadden uitgevoerd, toen baan 25 massaal werd misbruikt, zouden we een lawine van klachten hebben gehad”.. Het gemeenteraadslid dringt er bij het publiek op aan om deze kans niet te missen. “Maandagavond zal het te laat zijn”. Volgens hem moeten de betrokken gemeenten verenigd blijven in dit proces”. We moeten voorkomen dat dit een gemeenschapsconflict wordt dat de lokale bevolking verdeelt en verzwakt” , concludeert hij.

https://www.lalibre.be/economie/entreprises-startup/2024/01/05/lenquete-publique-sur-brussels-airport-mobilise-peu-les-riverains-on-leur-met-des-batons-dans-les-roues-2UOOFIQJXNFMTDYLXRFD227BVE/?outputType=amp