RTL INFO – 12.11.2023
Ontwikkeling luchthaven Brussel? Deze bewoners zijn tegen het project en eisen drie maatregelen om hun welzijn te beschermen
Bijna 600 mensen hebben zondag deelgenomen aan een protestmars in Zaventem tegen de uitbreiding van de nationale luchthaven in deze Vlaamse gemeente, op een boogscheut van Brussel.
Op zondag verzamelden lokale bewonersverenigingen en milieuorganisaties zich bij het station van Zaventem, voordat ze door het dorp naar de luchthaven liepen. Onderweg scandeerden de aanwezigen slogans als “no more flights, no way”, “the sky has a limit” en “night flights steal our nights”. Zodra ze op het vliegveld aankwamen, zongen de demonstranten een bewerkte versie van “Stille Nacht” in het Frans en Nederlands.
Je kunt de wielen van deze vliegtuigen bijna zien
We interviewen enkele deelnemers. “Het probleem is dat we niet goed slapen. Je kunt niet goed slapen, maar ook als je in de zomer op het terras zit, kun je elkaar niet horen praten. Je kunt de wielen van die vliegtuigen bijna zien”, legt een bewoner uit. “Een goed evenwicht tussen economie, ecologie, werkgelegenheid en gezondheid”, zei Bertrand Waucquez van de Belgische Unie tegen Luchtvervuiling tegen de menigte. “Ik had deze steun nodig, want het is niet alleen overdag, maar ook ’s nachts. Ik slaap al maanden met oordopjes in”, zei een demonstrant. “Vaak, als het mooi weer is, landt er de hele dag om de minuut een vliegtuig, vaak tot 12.30 uur, en het begint weer om 5 uur ’s ochtends. We kunnen niet slapen met het raam open”, legt een andere deelnemer uit.
Dit zijn hun belangrijkste verzoeken:
nachtvluchten tussen 23.00 en 6.00 uur afschaffen, een lage-emissiezone in het luchtruim instellen zodat alleen vliegtuigen met een lage CO2-uitstoot en minder lawaai kunnen landen, het aantal vluchten per jaar beperken tot 220.000, vergeleken met 234.000 vóór Covid.
Jasper Wouters, vertegenwoordiger van Bond Beter Leefmilieu – de Vlaamse tak van Inter Environnement – wees erop dat de wens van Brussels Airport om verder te groeien bij groen licht zou leiden tot een toename van het aantal vracht- en passagiersbewegingen, maar ook van de uitstoot van stikstofoxide en het aantal vrachtwagens op de weg.
Het evenement komt op een moment dat de milieuvergunning van de luchthaven van Brussel afloopt midden juli 2024. Het vliegveld is op zoek naar een nieuwe vergunning om te kunnen blijven uitbreiden, maar omwonenden die al jaren tegen de overlast vechten, verzetten zich hiertegen. Ze hebben openlijk gedreigd met juridische stappen als de vergunning wordt verleend.
Steun van de federale minister
De federale minister van Mobiliteit zegt dat hij de lokale bewoners steunt. Hij hekelde de rol van Vlaanderen. “Vlaanderen probeert ons inderdaad te verhinderen om actie te ondernemen. Er is beroep aangetekend bij de Raad van State tegen een beslissing die ik heb genomen om de rol van de federale overheid in het beheer van de luchtvervuiling te benoemen en te bevestigen, en die door de Vlaamse regering wordt aangevochten”, aldus Georges Gilkinet (Ecolo).
De luchthaven onderstreept zijn economische rol
De luchthaven van Brussel van zijn kant wil de nachtvluchten niet afschaffen. “We hebben het over 16.000 directe en indirecte jobs voor vracht alleen, maar het gaat verder dan dat. Heel wat Belgische bedrijven zijn afhankelijk van import-export en gebruiken daarom onze luchthaven om goederen te vervoeren”, zegt Nathalie Pierard, woordvoerster van Brussels Airport.
De kosten van geluidshinder voor de gezondheid worden geschat op 1 miljard euro. Als symbolisch gebaar zongen de 600 demonstranten een herziene versie van “Douce nuit” aan de voet van het vliegveld.